MOOC-i w pytaniach i odpowiedziach

O platformie

Czym jest kurs MOOC?

MOOC – massive open online course – to masowy (tj. dla nieograniczonej liczby uczestników), otwarty, bezpłatny kurs online.

Czym jest Navoica?

Navoica jest ogólnopolską platformą edukacyjną oferującą bezpłatne kursy online typu MOOC, realizowane przez uczelnie i instytucje. Dzięki platformie internetowej docieramy do każdego, kto chce się uczyć bez względu na wiek i miejsce zamieszkania.

Kto jest właścicielem platformy Navoica?

Właścicielem platformy Navoica jest Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego z siedzibą w Warszawie, ul. Wspólna 1/3.

Jakie kursy MOOC oferuje platforma?

Na platformie pojawi się szeroki zakres tematyczny kursów o zróżnicowanym poziomie trudności. Każdy powinien znaleźć coś dla siebie.

Czy Navoica oferuje studia online?

Obecnie w ofercie platformy Navoica są wyłącznie kursy otwarte. Nie wykluczamy, że w przyszłości kursy będą zaliczane do toku studiów.

Jak poprawnie wymawiać słowo „Navoica”?

Nazwa platformy pochodzi od dziewczyny o imieniu Nawojka – według legendy pierwszej polskiej studentki. Nazwę platformy wymawiamy więc „Nawojka”.

Kursy:

Kto może zapisać się na kurs na platformie NAVOICA?

Na kurs może zapisać się każdy, kto ma dostęp do internetu.

Czy muszę przedstawić jakieś dokumenty (świadectwo ukończenia szkoły), aby móc uczestniczyć w kursie?

Nie. W kursach uczestniczyć może każdy, bez względu na wiek, wykształcenie czy status zawodowy. Nie trzeba przedstawiać żadnych dokumentów.

W jaki sposób mogę zapisać się na kurs?

Aby zapisać się na kurs, należy się zarejestrować, a następnie zalogować się na platformie Navoica, wyszukać interesujący kurs, a następnie na etykiecie kursu (stronie z opisem i informacjami o kursie), kliknąć duży czerwony przycisk „Weź udział w kursie”. Pamiętaj, że możesz zapisać się na kurs wyłącznie wtedy, kiedy są na niego otwarte zapisy.

Ile kosztuje uczestnictwo w kursie?

Wszystkie kursy na platformie Navoica są bezpłatne. Nie pobieramy żadnych opłat za rejestrację, zapisanie się na kurs, uczestnictwo w nim czy uzyskanie zaświadczenia.

Jakie narzędzia (typ oprogramowania, sprzęt,ect.) powinien  posiadać uczestnik kursu przed rozpoczęciem kursu online?

Wystarczy komputer ze standardowym oprogramowaniem office plus kamera, głośnik, mikrofon i oczywiście dostęp do Internetu.

Czy wszystkie kursy dostępne na platformie są bezpłatne?

Tak, wszystkie kursy są bezpłatne.

Przegapiłam/em termin zapisów na kurs. Czy kurs będzie jeszcze dostępny?

Wszystkie kursy są dostępne w więcej niż jednej edycji, dlatego warto wracać do katalogu bądź obserwować nasze media społecznościowe, aby dowiedzieć się o dacie startu ewentualnej kolejnej edycji danego kursu.

Zapisałam/em się na kurs, ale nie widzę jego treści. Dlaczego?

Zazwyczaj zapisy na kurs są otwarte przed datą rozpoczęcia kursu, aby w ten sposób umożliwić uczestnictwo w kursie jak największej liczbie chętnych. Warto sprawdzić datę jego rozpoczęcia na podstronie kursu.

W ilu kursach można jednocześnie uczestniczyć?

Nie ma żadnych ograniczeń odnośnie liczby kursów, w których można uczestniczyć. Warto jednak zapisać się na tyle kursów, ile zdoła się ukończyć.

Czy możliwe jest uzyskanie informacji, ile trwają poszczególne elementy kursu – moduł, lekcja, jednostka?

Kurs podzielony jest na tygodniowe moduły. Autor powinien przygotować informację o strukturze, tytule modułów, lekcji, jednostek. Przy każdym module powinna pojawić się data rozpoczęcia i zakończenia pracy. Czas trwania kursu to przeważnie 4 – 10 tygodni. Studenci poświęcają na naukę średnio od 2 do 6 godzin tygodniowo.

Interesuje mnie kurs z określonej dziedziny. Czy mogę liczyć na zwiększenie oferty kursów?

Stale pracujemy nad poszerzeniem oferty kursów, dlatego zachęcamy do zaglądania do katalogu kursów lub obserwowania platformy Navoica w mediach społecznościowych, aby być na bieżąco w temacie nowości.

Czy mogę się skontaktować z kadrą kursu telefonicznie lub przez e-mail?

Ze względu na fakt, że kursy na platformie Navoica są kursami masowymi i nie obowiązuje limit liczby uczestników, nie udostępniamy bezpośredniego kontaktu telefonicznego i e-mailowego z kadrą kursu. Natomiast można się skontaktować z prowadzącymi kurs, publikując swoje pytanie na jego forum dyskusyjnym w sekcji „Dyskusja”.

Co zrobić, jeśli w trakcie kursu znalazłam/em błąd?

W przypadku znalezienia błędu merytorycznego lub technicznego w treści kursu, warto poinformować o tym fakcie kadrę kursu na forum dyskusyjnym danego kursu, tj. w sekcji „Dyskusja”.

Co zrobić, jeśli nie rozumiem zagadnienia z kursu i potrzebuję pomocy?

Pytania dotyczące kursu i poruszanych w nim zagadnień warto publikować na forum dyskusyjnym (sekcja „Dyskusja”) danego kursu.

Czy uczestnictwo w kursie lub jego zaliczenie wymagają przyjazdu do siedziby uczelni?

Nie. Cały kurs odbywa się przez Internet za pośrednictwem platformy Navoica.

Jaki % wykonanych prac pozwala zaliczyć kurs ?            

Kryterium oceny/ zaliczenia ustala na początku kursu autor/prowadzący. Skala oceny musi być tak ustalona, aby opanowana wiedza dawała swobodne możliwości w poruszania się po zagadnieniach kursu. Informacja o warunkach zaliczenia kursu oraz opis wymaganych zadań wraz z przypisywanymi wagami powinny znaleźć się w przewodniku po kursie, zwanym często informacją wprowadzającą lub zasadami obowiązującymi na kursie.

Czy ocena wiedzy studenta jest akceptowana w układzie zaliczone/nie zaliczone czy powinna być bardziej precyzyjna ( pkt,% ) ?

Kryteria oceny wiedzy to decyzja prowadzącego/autora. Powinna być tak dobrana, aby strategia oceniania była spójna z założonymi celami, efektami uczenia się oraz zadaniami w kurskie.

Czy mogę wypisać się z kursu?

Tak. Aby wypisać się z kursu, z poziomu „Moich kursów” należy kliknąć w czerwony napis „Wypisz się” (prawy dolny róg etykiety).

Czy mogę skopiować i wykorzystać fragmenty treści kursu, takie jak filmy, zdjęcia, teksty?

W prawym dolnym rogu każdego ekranu z treścią kursu znajduje się informacja na temat licencji treści, która stanowi informację, czy dozwolone jest kopiowanie danych fragmentów kursu. Pamiętaj, że w większości przypadków treści objęte są prawami autorskimi i nie można ich kopiować i rozpowszechniać.

Problemy techniczne:

Mam problem z korzystaniem z platformy Navoica. Jak mogę uzyskać pomoc?

W ramach wsparcia technicznego na platformie Navoica do dyspozycji pozostają nasi specjaliści z Centrum Pomocy, którzy pomogą rozwiązać każdy problem związany z korzystaniem z serwisu, a także przyjmą wszelkie uwagi, pomysły i komentarze. Zapraszamy do kontaktu e-maliowego: mooc_help@opi.org.pl.

Zarejestrowałam/em się na platformie, ale nie otrzymałam/em wiadomości e-mail z odnośnikiem do aktywacji konta.

Proszę sprawdzić folder z wiadomościami SPAM. Jeśli wiadomość nie dotarła, prosimy o kontakt z Centrum Pomocy wysyłając maila na adres mooc_help@opi.org.pl lub o podjęcie alternatywnej próby samodzielnego rozwiązania problemu poprzez wejście na stronę „Zaloguj się”, kliknięcie przycisku „Nie pamiętasz hasła?” i wpisanie swojego adresu e-mail użytego do założenia konta na platformie. Najprawdopodobniej zostanie wygenerowana wiadomość z prośbą o zresetowanie hasła i w ten sposób, po wpisaniu nowego hasła, można aktywować swoje konto na platformie.

Chcąc wejść na stronę, widzę komunikat, że moja przeglądarka internetowa jest niewspierana lub jest w nieaktualnej wersji. Co mogę zrobić?

Zalecamy, aby korzystać z platformy Navoica w przeglądarkach Chrome, Firefox, Edge lub Safari, zaktualizowanych do najnowszych wersji. Nie zalecamy korzystania z przeglądarek Opera i Internet Explorer, ponieważ nie są one obecnie wspierane. Odradzamy również starsze niż wyszczególnione poniżej wersje przeglądarek Chrome, Firefox, Edge i Safari. Korzystanie z niewspieranych przeglądarek może skutkować problemami technicznymi w dostępie do funkcjonalności platformy. Wspierane przeglądarki: Edge 43 lub wyższy, Google Chrome 70 lub wyższy, Mozilla Firefox 61 lub wyższy, Safari 12 lub wyższy.

Filmy odtwarzane w treści kursu „zacinają się”. Co mogę zrobić, aby płynnie odtworzyć materiały filmowe?

Domyślnie filmy w materiałach kursowych odtwarzane są w najwyższej dostępnej jakości, co wymaga szybszego łącza internetowego. Możesz zmienić jakość odtwarzania na niższą, klikając na dolnym pasku odtwarzacza przycisk „Rozmiar” i wybierając niższą jakość niż HD720p, np. 480p.

Zaświadczenia:

Czy po ukończeniu kursu otrzymam dyplom, certyfikat lub zaświadczenie potwierdzające zdobytą wiedzę?

Ukończenie kursu i spełnienie wszystkich kryteriów zaliczenia pozwala na uzyskanie elektronicznego zaświadczenia, które można również pobrać jako plik pdf i wydrukować.

Ukończyłam/em kurs. Kiedy otrzymam zaświadczenie?

Zaświadczenia dla studentów, którzy ukończyli kurs, są generowane w ciągu 24h od momentu osiągnięcia przez studenta progu zaliczenia kursu lub maksymalnie w ciągu 30 dni od daty zakończenia całego kursu. Informacje dotyczące polityki oceniania i zaliczenia danego kursu, w tym także procedury generowania zaświadczeń, są dostępne na stronach poszczególnych kursów.

Ukończyłem/am kurs. Gdzie znajdę swoje zaświadczenie?

Odnośnik do zaświadczenia, o ile zostało już wygenerowane, jest dostępny z poziomu listy „Moich kursów”, pod przyciskiem „Wyświetl kurs”.

Co zrobić, jeśli na moim zaświadczeniu znajdują się błędy?

Jeśli na Twoim zaświadczeniu jest błąd w imieniu lub nazwisku, zweryfikuj, czy podane przez Ciebie dane osobowe na etapie rejestracji na platformie były poprawne. Jeśli widzisz błąd innego rodzaju, skontaktuj się z Centrum Pomocy wysyłając e-mail na adres: mooc_help@opi.org.pl.

Czy mogę otrzymać papierowe zaświadczenie o ukończeniu kursu?

Obecnie zaświadczenia na platformie Navoica mają postać elektroniczną, natomiast możesz pobrać swoje zaświadczenie jako plik pdf i je wydrukować.

Konto:

W jaki sposób mogę usunąć konto na platformie Navoica?

W obecnej chwili, ze względu na uwarunkowania techniczne, nie udostępniamy możliwości samodzielnego usunięcia konta na platformie Navoica. W celu usunięcia konta prosimy o kontakt z Centrum Pomocy wysyłając maila na adres mooc_help@opi.org.pl i podając swój adres e-mail i nazwę użytkownika. Pamiętaj, żeby kontaktując się z pomocą techniczną, użyć adresu e-mail przypisanego do Twojego konta na platformie, abyśmy mogli zweryfikować, że jesteś właścicielem konta, które chcesz usunąć.

Kontakt:

Mam problem techniczny, w jaki sposób mogę uzyskać pomoc?

Operatorem technicznym jest Ośrodek Przetwarzania Informacji. Wszystkie zapytania techniczne prosimy wysyłać na adres e-mailowy: mooc_help@opi.org.pl

Mam ogólne pytanie. W jaki sposób mogę uzyskać pomoc?

Operatorem merytorycznym jest Fundacja Młodej Nauki. Wszystkie zapytania ogólne prosimy wysyłać na adres e-mailowy: fmn@fmn.org.pl